اقتصاد قدرتمند Powerful economy

بهبود اوضاع مالی مردم در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظار فرج

ارکان برنامه (برنامه تاکتیکی) پیشنهادی برای همیاران اشتغال (کانون های اشتغال، مراکز کارآفرینی و ...)

با سلام و احترام

برای نیل به هر هدفی، سه دسته برنامه: استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی لازم است.

اجرای این پیشنهادات در مرحله اول منابع مالی نمی خواهد. ولی اعتمادسازی، انگیزش و اطلاع رسانی شرط موفقیت شما خواهد بود.

* دریافت متن پیشنهادات بهبود کانون های کارآفرینی: برای بهبود خدمات کارآفرینی در دانشگاه، جمعیت های مردم نهاد و مدارس، ویرایش 1402.2.8   دریافت

 

*دریافت متن قدیمی پیشنهادات مراکز کارآفرینی و کانون های اشتغال و همیاران اشتغال:  فایل word متن ویرایش 1401.2.11 دریافت  و   فایل pdf متن ویرایش 1401.2.11  دریافت

 

* فهرستی از انجمن های مردم نهاد فعال در زمینه اشتغال و کارافرینی

www.b2n.ir/t35831

* فهرستی از ثمن ها و انجمن های مردم نهاد ثبت شده در وزارت کشور

www.b2n.ir/f93902

* فهرستی از دفاتر هیئت های رزمندگان اسلام

www.b2n.ir/t77216

متن قدیمی پیشنهادات در ادامه بیان می شود:

اغلب نشانی های اینترنتی به صورت فعال بوده و با ضربه بر آن ها به محل ارایه دهنده سرویس مرتبط خواهید شد.

 

 

 

 

برنامه ریزی تاکتیکی مراحل مشخص لازم برای اجرای برنامه استراتژیک شرکت یا کانون یا مرکز کارآفرینی را تعیین می کند.

این برنامه گسترش یافته برنامه ریزی استراتژیک است.

برنامه های تاکتیکی برای تمام سطوح یک شرکت یا مرکز ایجاد می شود.

تاکتیک ها اقدامات خاصی هستند ، اما بسیار دقیق، حزیی و عملیاتی شده نیستند. کلیاتی هستند که برای اجرای استراتژی انجام می شوند.

این اقدامات توصیف آنچه یک شرکت یا مرکز باید انجام دهد ، اولویت مراحل لازم برای انجام آن وظایف و ابزارها و پرسنل مورد نیاز برای تحقق اهداف استراتژیک شرکت یا مرکز است.

برنامه های تاکتیکی معمولاً کوتاه مدت هستند. دامنه برنامه های تاکتیکی کوتاه تر از افق برنامه استراتژیک است. به عنوان مثال ، اگر برنامه استراتژیک به مدت پنج سال اجرا شود ، می توان برنامه های تاکتیکی را برای دوره های یک تا سه ساله تهیه کرد ، البته منوط بر قاعده مند بودن تغییر و نوع بازاری که شرکت در آن خدمت می کند.

برنامه های تاکتیکی باید بر اهداف اصلی شرکت یا مرکز متمرکز باشد. در غیر این صورت، فعالیت های کارمندان یا دست اندرکاران بیش از حد تکه تکه می شود و درک اینکه چگونه فعالیت های آنها در نهایت با اهداف ارتباط دارد برای آنها دشوار خواهد بود.

در برنامه تاکتیکی باید تفکر سیستمی را به کار گرفت. یعنی باید بدانیم متناسب با اهداف پیش بینی شده چه پیشران هایی لازم است؟

برنامه تاکتیکی همان ارکان برنامه است و ریز فعالیت ها یا (برنامه عملیاتی) در ذیل هر کدام از ارکان برنامه (برنامه تاکتیکی) نوشته می شود.

 

با توجه به هدف کانون های اشتغال یا مراکز کارآفرینی، برنامه تاکتیکی یا ارکان برنامه به شرح زیر پیشنهاد می شود:

با توجه به هدف کانون های اشتغال یا مراکز کارآفرینی، برنامه تاکتیکی یا ارکان برنامه به شرح زیر پیشنهاد می شود:

 

 

 

 

هر کدام از ارکان برنامه نوشته شده دنیایی از نتایج موثر را برای نیل به اهداف کانون های اشتغال و مراکز کارآفرینی در بردارند

*ارایه نقشه راه زندگی یکی از ارکان برنامه این مراکز است که با تفکر سیستمی ضرورت خود را نشان می دهد.

برای ارایه نقشه راه زندگی 4 ویژگی فردی (علایق، استعدادها و قوت و ضعف ها، اهداف و ارزش ها، مخاطرات فردی) را با 4 ویژگی بازار باید تطبیق بزنیم و نقشه راهی برای آینده فرد پیشنهاد بدهیم و در قدم بعد با تمرکز بر شبکه سازی دنیایی از پیشنهادات اثربخش برای فرد پیشنهاد می شود.

دریافت فایل pdf شیوه نامه هدایت شغلی (ارایه نقشه راه زندگی) با لینک های فعال

 

*علاوه بر اهمیت این رکن برنامه، چه بسا زحمات شما برای الگوسازی افراد موفق در کسب و کار به اندازه ساعت ها آموزش ، کارگاه، نشست یا مشاوره فردی برای انگیزش و مهارت آموزی مخاطبان موثر باشد.

الگوها همان: «نمونه، تربیت، اسوه حسنه، الگوی صالح و patern » می باشند. الگو مترادف اسوه، سرمشق، نمونه، پیشوا و مقتدا است. الگوها نمونه هایى هستند که در برابر چشمان قرار دارد و آدمى بدون استفاده از لغات و کلمات از او چیز مى آموزد. با توجه به جاذبه و جذابیت های الگو، می توان آن را به عنوان یک راهنما و یک نقشه و مسیر هدایت تلقی کرد و آن را مصداق واقعی و کامل یک مقصد تلقی کرد که شایسته است هدف قرارداده شود. دقت بفرمایید که وقتی به اثربخشی فکر می کنیم، آموزش، کارگاه ها و نشست های آموزشی هر چند لازم است ولی توده های مردم با ملاحظه الگوها تغییر رفتار و نگرش می دهند و آموزش بیشتر در مورد نخبگان موثر است.

افراد موفق جشنواره خوارزمی، جابربن حیان، کارآفرینان جشنواره وزارت تعاون و ... را شناسایی کنید. این ها سرمایه ما و بسیار مهم در انگیزش هستند.

نمونه الگوها: مشاهده داستان سرگذشت مدیر محترم زرماکارون

حتما در کنار آموزش، الگوها را معرفی کنیم . بهترین الگوها بچه های نزدیک شما هستند، بچه هایی که بدون تجهیز کارگاه و با سرمایه کمتر به موفقیت در کسب یا بازاریابی و صادرات رسیده باشند. ببینید چه انقلابی در مخاطبان شما ایجاد می شود.

الگوها محدودند. آن ها را برای برنامه های همدیگر قرض بدهیم (به هم معرفی کنیم.) در برنامه های هم استفاده کنیم و کارهای تیمی را افزایش دهیم. اگر این الگوها را نداشتیم در مرحله بعد از کارآفرینان ملی یا کارآفرینان خارجی مثال می زنیم یا با آن ها مصاحبه می کنیم یا زندگی نامه شان را توضیح می دهیم.

البته تاثیر گذاری الگوهای دورتر کمتر است ولی باز هم موثرند. چقدر خوب است در اواخر برنامه های آموزشی الگوها را دعوت و با سوالات مناسب از او به انگیزش مخاطب کم کنیم.

 

* شناسایی آثار هنری مرتبط با موضوع کار کانون ها و مراکز کارآفرینی دنیایی از ظرفیت هاست. هنر تاثیر معجزه آسایی در انگیزش دارد. پیشنهاد سوژه های هنری و تولید مشترک مراکز کارآفرینی بر سرود، کلیپ، ترانه، ویدئو هنری و نظایر آن پیشران شما در دستیابی به اهداف مراکز کارآفرینی است. یعنی با اگاهی ما از این برنامه تکنیکی، تعداد افراد موفق شما در مسیر آموزش و مشاوره چند برابر خواهند شد و در ناملایمات و سختی ها مقاوم تر خواهند شد.

نمونه آثار هنری: مشاهده سرود زیبا و موثر هنری که حس وطن دوستی را تقویت می کند و واسطه های هنری نزدیک تر هم مفیدند.

نمونه آثار هنری: مشاهده سرود زیبای صندوق کارآفرینی امید که در خلق ایده های هنری شما و ایده پردازی کمک می کند.

 

*تسهیل کسب و کار مخاطبان رکن دیگری از برنامه هاست.

خدمات شتاب دهنده ها در این قسمت قابل بحث است. شتاب­‌دهنده‌­ها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌­کنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعه­‌‌ی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته می‌­شوند .

در قدم های اولیه نیاز نیست شتاب دهنده مستقلی باشیم ولی لازم است اشراف خوبی به نحوه نگارش طرح های توجیهی و راهنمایی مخاطبین به شتاب دهنده های مهم کشورمان داشته باشیم.

لیست شتاب دهنده های کشورمان

لیست پارک های علم و فناوری

البته تسهیل کسب و کار مخاطبان فقط در شتاب دهنده ها نیست.

اگر شما بتوانید به آن ها کمک کنید که در ابتدای زندگی روی تورم سوار شوند، در کسب و کار آینده آن ها تسهیل ایجاد کرده اید.

آگاهی از فرصت ها و روش های رشد در اقتصاد دیجیتال تسهیل کننده همه کسب و کارهاست. (یادداشت)

آگاهی از فرصت های کسر خدمت و امریه ها برای تسهیل کسب و کار آینده و اشتغال فرزندان این مرز و بوم بسیار مهم است. بسیار خوب است جوانان در موقعیت های متناسب با خود، خدمت وظیفه را انجام بدهند. هم زمان با تحصیل کسر خدمت بگیرند و 6 ماه قبل از فارغ التحصیلی با شناخت نقشه راه مناسب (اولین رکن برنامه: تقشه راه زندگی، استخدام یا کارآفرینی با توجه به 4 ویژگی فردی و  ...) با مراکز نیازمند نیروی وظیفه و امریه ها مکاتبه کنند.

سایت معاونت تحقیقات ریاست حمهوری توضیحات خوبی در این زمینه دارد. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، تسهیلات سربازی کارکنان شرکت‌ها     daneshbonyan.isti.ir و صفحه تسهیلات وظیفه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان، سامانه پاسخگویی crm.daneshbonyan.ir  و واحد ارتباطات @Daneshbonyan_isti_admin

کسر خدمت در معاونت پژوهش دانشگاه صنعتی مالک اشتر  02122947025  و کسر خدمت در معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی 02181821165  و کسر خدمت در پژوهشکده نهاجا 88327361 و اطلاعات کانال ارزشمند daneshbonyan_isti@ را دائما در بخش تسهیل گری اشتغال و کسب و کار مخاطبان در نظر بگیریم.

 

جوانان با دو مشکل عدم سابقه کار و نشناختن فعالان بازار مواجه هستند. یکی از راهکارهای تسهیل کننده آن ها، آشنایی با فریلنسرها و فرصت های مشابه است .به نظر نویسنده بیش از 70% فرصت های شغلی آگهی جدی برای استخدام ندارند. بهترین فرصت های شغلی از طریق شبکه سازی توزیع می شوند. (پر می شوند.)

دورکاری، کنش گری فضای مجازی، کسر خدمت وظیفه آقایان هم زمان با تحصیل، خدمت وظیفه خوب به کمک امریه ها، کارهای داوطلبانه و کارورزی، مصاحبه های شغلی، دسته بندی صفحات، کانال ها و ویدئوهای خلاقانه، عضویت در پلتفرم های شبکه سازی

نقش مهمی در شبکه سازی دارد.

شبکه سازی: دنیایی از گفتگو و تاثیرات مهم بر آینده شغلی فرزندان این مرز و بوم را در بر دارد. فرزندان ملت با دورکاری در

 karlancer.com و

 ponisha.ir و

 vanyaar.com و

 divar.ir و

 parscoders.com و

 لیست شرکتهایی که به هر نحوی پذیرای دورکاری در ایران و خارج هستند،

https://github.com/iranremote/awesome-iran-remote

به زودی درآمد حداقلی کسب می کنند و به تدریج رزومه شان تقویت می شود و ضمن کسب درآمد ، در شبکه سازی موفق می شوند.

آخرین نکته ای که در بحث تسهیل کسب و کار مطرح می کنیم، ضرورت اختصاص یک صفحه خوب در سایت دانشگاه هاست. لازم است صفحه ای در سایت دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های صنعتی با عنوان ارتباط با صنعت وجود داشته باشد و به مدیر مرکز کارآفرینی لینک شود. شما باید در آن صفحه، با توضیحات خوب و ارایه مختصری از توانمندی های تان نیازهای باز صنعت را جذب کنید و در میان مجتمع ها و دانشکده ها توزیع کنید.

این جزییات برنامه های عملیاتی در ذیل عنوان کلی (تسهیل کسب و کار مخاطبان) هستند.

 

*جشنواره ها، نمایشگاه ها و بازدیدها نیز به عنوان یکی از ارکان برنامه کانون های اشتغال و مراکز کارآفرینی بسیار مهم است. با مدیریت برنامه می توان با هزینه بسیار ناچیز و حتی بدون هزینه برای این بازدیدها برنامه ریزی کنیم. فقط باید اهمیت این ذکن برنامه را در ایجاد خلاقیت، آشنایی با تجربیات پیشینیان و تاثیر این بازدیدها در شبکه سازی و نشاط را درک کنیم. تقویمی از این رویدادها را داشته و جزییات برنامه عملیاتی را مبتنی بر آن بنویسیم و با اطلاع رسانی مناسب ، با کیفیت اجرا کنیم.

 

جمع بندی

به مدرسین کارافرینی یا مدیران کانون ها و مراکز کارافرینی پیشنهاد می کنیم ارکان برنامه (برنامه تاکتیکی) را مشابه نمودار بالا یا بهتر از آن تنظیم کنیم. سپس امکانات ملی و پیشنهادات عملیاتی را در ذیل هر عنوان یادداشت کنیم و به تدریج سراغ اقدامات هزینه بر برویم. احتمالا با این چینش برنامه تاکتیکی، موفق تر و اثربخش تر خواهیم بود و نتایج کار در پایش و بازخورد خود را نشان می دهد

این اقدامات را در وهله اول با فرایندها و برنامه های عملیاتی بدون هزینه شروع کنیم چون ظرفیت های زیادی وجود دارد و بسیاری از کارهایی که ما می خواهیم انجام بدهیم قبلا انجام داده اند. با این ملاحظه، از کارهای موازی، تکراری و کم بهره خودداری می کنیم و قدم های بهتری بر می داریم.

از قانون 20-80 در برنامه ریزی عملیاتی (جزییات ذیل برنامه تاکتیکی) استفاده کنیم. یعنی با کمترین زحمت و هزینه و بیشترین همکاری تیمی مراکز باید به بهره وری برسیم.

آخرین نکته ای که در این متن مختصر مطرح می شود اهمیت وزن مناسب به هر کدام از ارکان برنامه است.

مفهوم بهره وری نهایی (تاثیر آخرین نهاده  بر خروجی) را خوب مطالعه کنیم. چون ارکان برنامه شما شامل آموزش، مشاوره فردی، الگوسازی و ... مثل اجزای یک خودرو باید تفکر سیستمی داشته باشد، اگر موتور قوی باشد و با بدنه یا جلوبندی ناهماهنگ باشد سرنشین را به زمین می زند . اگر بدنه سنگین باشد یا برق ناهماهنگ باشد، بهره وری کم می شود. پس وزن مناسب به هر کدام از ارکان برنامه بدهید تا به طور متعادل در چارچوب ظرفیت های مادی و معنوی که شما دارید به رشد و پویایی جوانان این مرز و بوم کمک کنیم.

 

یادداشت حاضر خلاصه متن

ارکان برنامه (برنامه تاکتیکی) پیشنهادی برای همیاران اشتغال (کانون های اشتغال، مراکز کارآفرینی و ...)

می باشد و دریافت متن های کامل تر از مسیر زیر امکان پذیر است:

          فایل word متن ویرایش 1401.2.11 دریافت

          فایل pdf متن ویرایش 1401.2.11  دریافت

 

فایل های جنبی:

کتابچه «مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه‌ها»

تهیه محتوا و تعریف فرایندهای ارائه خدمات هدایت و مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دریافت فایل کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اقتصاد قدرتمند Powerful economy

این سامانه با هدف تعامل، تضارب آرا و گفتمان سازی برای شناخت اقتصاد ایران و راه های بهبود آن در گام دوم انقلاب اسلامی و معرفی امکانات ملی شکل گرفته است. به امید تعاون بر خیر

طبقه بندی موضوعی