اقتصاد قدرتمند Powerful economy

بهبود اوضاع مالی مردم در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظار فرج

هدف گذاری شغلی و انتخاب آگاهانه مسیر پیشرفت

چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۱، ۰۲:۳۰ ب.ظ

در وجود انسان ها استعدادها و توانایی های منحصر به فردی وجود دارد که اگر کشف شود و در مسیر درست شکوفا شود، منجر به نتایج بزرگی می شود. استعدادیابی و پیدا کردن نقشه راه زندگی و تلاش شبانه روزی برای نیل به اهداف نقشه زندگی تاثیر مهمی در بهروزی و موفقیت انسان ها و به ویژه جوانان دارد و یکی از وظایف حاکمیت در حوزه تسهیل شغلی، ارایه برنامه تاکتیکی برای هدایت جوانان و مردم به زمینه های مناسب شغلی است.
زمینه مناسب شغلی از یک طرف با 4 ویژگی فردی سر و کار دارد (مرحله اول جدول فرایند مشاوره شغلی) و از طرف دیگر با 4 ویژگی بازار توجه دارد. (مرحله دوم جدول زیر)
برای این منظور چند پیشنهاد مطرح می گردد:

به نام خدا

سوره اسراء، آیه84: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا» بگو: هر کس با روش (و خلق) خود عمل می‌کند؛ و پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می‌شناسد.

پیامبر اکرم(ص): «اِعمَلوا فَکُلٌّ مُیسَّرٌ لِما خُلِقَ له» همه شما کار و کوشش نمایید (ولی متوجه باشید که) هر کس برای کاری آفریده شده است و بدون شک آن را به سهولت انجام می دهد.

 

 هدف گذاری شغلی و انتخاب آگاهانه مسیر پیشرفت

 

در وجود انسان ها استعدادها و توانایی های منحصر به فردی وجود دارد که اگر کشف شود و در مسیر درست شکوفا شود، منجر به نتایج بزرگی می شود. استعدادیابی و پیدا کردن نقشه راه زندگی و تلاش شبانه روزی برای نیل به اهداف نقشه زندگی تاثیر مهمی در بهروزی و موفقیت انسان ها و به ویژه جوانان دارد و یکی از وظایف حاکمیت در حوزه تسهیل شغلی، ارایه برنامه تاکتیکی برای هدایت جوانان و مردم به زمینه های مناسب شغلی است.

زمینه مناسب شغلی از یک طرف با 4 ویژگی فردی سر و کار دارد (مرحله اول جدول فرایند مشاوره شغلی) و از طرف دیگر با 4 ویژگی بازار توجه دارد. (مرحله دوم جدول زیر)

برای این منظور چند پیشنهاد مطرح می گردد:

1. الگوی ساده ای تکالیف مراجع مبتنی بر شیوه نامه هدایت شغلی تحصیلی

به نام خدای مهربان

سلام فرزندان عزیزم

برای دقت در خودآگاهی شغلی

🌹لطفا چهار برگ را در نظر بگیرید و برگ ها را با نام خدا شروع کنید که ذهن تان خلاق می شود. برگ ها به شکل زیر هستند:

1. بررسی علایق من

2. بررسی استعدادها، نقاط قوت و ضعف (من، شهر من، خانواده من) در حوزه شغلی

3. اهداف زندگی و ارزش های شغلی من

4. مخاطرات و ریسک های پیش روی من

🌹با فکر در هر کدام، خودتان را توصیف کنید و یادداشت های تان را در چهار برگ بنویسید. آزمون های بعدی را هم شرکت و نتیجه آن را به برگ مربوطه و ادامه توصیف های تان اضافه نمایید.

🌹آزمون هالند را در سایت www.b2n.ir/544785   یا    www.b2n.ir/d36971  شرکت کنید. از نتایج و نمودار آن اسکرین بگیرید و تیپ شخصیت تان را در ادامه برگ علایق بنویسید

مشاغل مناسب علایق شخصیتی تان را از  www.b2n.ir/h27132  دریافت و در پایین برگ علایق یادداشت نمایید.

🌹لطفا در آزمون استعدادسنجی گاردنر  (پرسش نامه 80 سواله) سایت  www.b2n.ir/gardner  یا  www.b2n.ir/y29343   شرکت‌ کنید. نتایج را در برگ استعدادها ثبت کنید و با توجه به توضیحات   www.b2n.ir/u77692   مشاغل متناسب با گاردنر خودتان را کنارش در برگ استعدادها بنویسید.

🌹با ملاحظه www.b2n.ir/sarzamin   نقاط قوت و ضعف شهر خود را بررسی و در برگ استعدادها یادداشت نمایید.

پس یادآوری می کنم: در برگ اول و دوم پس از توصیف خودتان، مشاغل مناسب را بنویسید:

متناسب با علایق و نتایج هالند، مشاغل را از www.b2n.ir/h27132  در برگ اول

و متناسب با استعدادها، قوت و ضعف ها و نتایج گاردنر، مشاغل را از www.b2n.ir/u77692   در برگ دوم بنویسید.

امیدوارم شاد و سربلند باشید.

 

2. استفاده از کتاب ارزشمند مشاوره مسیر شغلی دانشجویان تالیف آقای دکتر احمد صادقی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان

*اولین کتاب جامع مشاوره مسیر شغلی دانشجویان (ویژه مطالعه روانشناسان، مشاوران و اساتید مشاور فرهنگی، اجتماعی)

در این کتاب می‌خوانیم:

🌹نظریه شخصیت های شغلی در محیط های کاری

🌹نظریه بر ساخت گرایی مسیر شغلی

🌹نظریه شناختی اجتماعی مسیر شغلی

🌹رشد مسیر شغلی

🌹تعیین مسیر زندگی

🌹فرایند مشاوره آمادگی کاریابی و استخدام

🌹اشتغال پذیری

🌹کار آفرینی تحصیلی

 دریافت فایل کتاب

3. ویدیو های دوره آموزشی مسیر شغلی دانشجویان

در سایت www.Counselingpublish.ut.ac.ir

قسمت کارشناسان و متخصصان بانک جامع سلامت روان

 

4. شیوه نامه هدایت شغلی و معرفی نقشه راه زندگی (ویژه مشاورین)

دقت بفرمایید که: پرسش نامه ها اهداف خاصی دارند و پیش از تکمیل هرکدام باید بدانیم دنبال پاسخ به چه سوالی هستیم.

لینک ها فعال است.

مشاوره شامل چند بخش است: ابتدا با توجه به مشاغل www.b2n.ir/bank118  و www.b2n.ir/profc  و www.b2n.ir/bank2  و www.b2n.ir/e56462  

شغل های نزدیک به رشته خود یا مشاغلی که مناسب تر می دانید را بنویسید. چهار برگ مرحله اول را هم یادداشت کنید و نزد مشاور بروید.

 

مراحل کلی

جزییات مشاوره هر مرحله

1. کمک به مراجع برای خودارزیابی، خودآگاهی و درک شرح حال

خودآگاهی عمومی

شناخت انسان و دنیا، مهم در خودآگاهی ما و موثر در حل بهتر مسایل، دریافت فایل کتاب مختصر هنر رضایت از زندگی www.b2n.ir/m64134

خودآگاهی فردی:

 

 

با نام خدا شروع کنید

 

و چهار ویژگی خوداگاهی را در برگ های جداگانه بنویسید.

 

 

تکالیف خواسته شده کمی زحمت دارد ولی برای بررسی مسیرهای شغلی آینده مهم است

1. ماندگاری:

ارزش های زندگی، اهداف زندگی و شغلی

پرسشنامه ارزش های کاری فرد مثل (شوارتز pvq 40 سوال و 10 ارزش) و (پوردستمالچی 45 سوال و 6 بعد) و (سامانه هشت با 12 ارزش) و (آلاس 27 سوال ) و (مینه سوتا TWA با بررسی 6 ویژگی که مبنای اونت هم هست)، فعلا مثال های فایل yun.ir/zo2w5  را ببینید و سه مورد مهمتر را به همراه اهداف ها و ارزش هایی که در ذهن دارید روی این برگه بنویسید.

2. رضایت:

علایق شما

آزمون (Hartman با 45 سوال و10دقیقه) و (MBTI با 60 سوال، 15 دقیقه و 16 تیپ شخصیتی) و (Strong-Campbell) و (DISK با 24سوال، 15 دقیقه، چهار ویژگی ‌D,I,S,C و ۱۵تیپ شخصیتی) و ( Hollandبا 6 تیپ شخصیتی و پایه سامانه های: اونت، هشت و آتی) قابل استفاده هستند. فعلا خوب فکر کنید علایق خود را روی این برگ بنویسید. سپس آزمون هالند را در سایتwww.b2n.ir/544785  و یاwww.b2n.ir/d36971   شرکت کنید. از نتایج و نمودار آن اسکرین بگیرید و تیپ شخصیت تان را به همراه مشاغل مناسب آن در پایین همین برگ یادداشت نمایید.

3. موفقیت:

استعداد شما

و خانواده تان و شهرتان،

 

توانایی بالقوه و بالفعل

 

پرسشنامه (Gardner با هوش های 8 گانه و بازی و تمرین هایی برای تقویت نقاط ضعف) و (O'Connor با استعدادهای 12 گانه و Clifton با 177 پرسش، 45 دقیقه و بررسی 34 جنبه توانایی و استعداد برای بزرگسالان) و (سامانه هشت با 19 توانایی در 5 گروه اصلی توانایی ها) قابل استفاده هستند. / ژنوگرام تحصیلی و شغلی خانواده و توجه به اقلیم محل زندگی، همه در فهم توان و استعداد شما مهم هستند و کشف مزیت های شهر با پرسش نامه آمایش سرزمینی انجام می شود.

فعلا با دقت به عمر گذشته: استعدادها و نقاط قوت و ضعف تان را روی این برگ نوشته و سپس در پرسش نامه 80 سواله گاردنر در www.b2n.ir/gardner یا www.b2n.ir/y29343  شرکت‌ کنید. نتایج را در همین برگ بنویسید و با توجه به توضیحاتwww.b2n.ir/u77692   مشاغل پیشنهادی گاردنر را کنارش بنویسید. همچنین نقاط قوت و ضعف موقعیت شهرتان را با توجه به www.b2n.ir/sarzamin یادداشت و در ادامه این برگ بنویسید.

4. مخاطره و ریسک قابل پذیرش با توجه به نقش و موقعیت شما در زندگی: گذر عمر، خدمت، سن، اجاره خونه، تکفل، میزان آرامش و تنش و ....

2.جستجوی شغل و تصمیم گیری در چه شغلی مزیت داریم؟

در این مرحله به ویژگی های بازار توجه می کنیم و نتایج مرحله قبل را با شرایط امروز و فردای بازار تطبیق می زنیم:

نیاز بازار، درآمد شغل، مخاطرات شغل و این که شغل مستلزم فعل حرام نباشد. انسان را در معرض گناه قرار ندهد. دربردارندة مصالح اجتماع و سود به افراد جامعه باشد. موجب حفظ آبرو و شأن اجتماعی شخص باشد و به تاثیر شغل در شخصیت انسان توجه داشته باشد. B2n.ir/tanasob1 و b2n.ir/tanasob2  همچنین وضع آینده شغل با توجه به (گسترش اتوماسیون، تعداد افراد و متقاضیان ورودی امروز و تاثیر تغییرات جمعیتی آینده بر این شغل) بررسی می شود.

کسب و کار (کارآفرینی و خوداشتغالی) یا استخدام، با توجه به جنبه های شخصیتی کدام برای شما بهتر است؟ / آشنایی با طرح ها و خدمات مشاوره: میدون meidoun.ir

دیالوگ گفتگو با مراجع قبل از شرکت در آزمون ها (تست) و  پس از آن /  نمونه تمرین مشاوره / مساله تمایز یافتگی بالا و پایین / مساله اعتبار آزمون و راهکارهای هر کدام

پیشنهادات بر اساس

* الگوی سازمان فنی حرفه ای از مشاغل بر اساس تک عنصر رضایت و بر پایه نظریه هالند / پیشنهادات بر اساس جدول مشاغل نیروهای وظیفه

* پیشنهادات بر اساس آزمون های چهار عنصر: خودآگاهی و وضع بازار؛ سامانه هشت s-hasht.ir  و سامانه آتی لند ati.land

* پیشنهادات بر اساس بانک اطلاعات: آینده دارترین، پردرآمدترین و پر ریسک ترین مشاغل profile.center/FA/Occupationو پیشنهادات ترجمه مشاغل Isco و O*Net  profile.center/FA/MajorOccupationsو پیشنهادات بانک مشاغل 118  b2n.ir/bank118  و مشاغل پردرآمد کارستون b2n.ir/e56462و مشاغل اصناف یاب  b2n.ir/bank2

3. به دست آوردن شغل

توجه به مراحل رشد طبیعی شغلی، مراحل عمر، دوره سنی افراد موفق، آسیب شناسی سن تحصیلات در ایران، چرخه های سالم و معیوب خواب و بیداری و نمونه افراد موفق در استفاده از اوقات فراغت؛ مفید است. کوک کردن ساعت زندگی (برنامه و نقشه راه کلی زندگی) / مطالعه کتاب «زندگی خود را طراحی کنید» و دریافت فایل خلاصه کتاب b2n.ir/ketab500 مفید است.

بعد از این بررسی ها رشته تحصیلی انتخاب و برنامه ریزی تحصیلی کنید. البته مراحل بالا در تحصیلات تکمیلی هم مهم است. چون حداقل ده شغل با هر رشته شما تناسب دارد.

دوره های کوتاه مدت: سازمان فنی حرفه ای، سازمان شیلات، وزارت ارشاد، آموزش های کاربردی meidoun.ir/home/business  ، انجمن پرستاری و  ...

با راهکارهای سه گانه: دوره های رایگان، دوره های آزاد، بدون دوره (آزمون ادواری) و نرم افزارهای مرتبط با رشته مثل پیشنهادات سامانه profile.center / رفع نیازمندی های مرتبط با شغل با دسته های متنوع meidoun.ir/home/connections مفیدند.

شبکه سازی: (سربازی در محل مناسب، کارآموزی، کار داوطلبانه، مصاحبه های اطلاعاتی، دسته بندی صفحات و کانال ها)؛ مهم تر از دنبال کردن آگهی های استخدامی است. فرصت های کسر خدمت هم زمان با تحصیل و رویدادهای www.daneshbonyan.isti.ir  و ... از نظر شبکه سازی اهمیت زیادی دارد.

با دورکاری در karlancer.com و ponisha.ir و vanyaar.com و divar.ir و parscoders.com و  karishe.com به تدریج رزومه شما تقویت می شود.

فرصت های کسب درآمد از فضای مجازی (اقتصاد دیجیتال عمومی و تخصصی) / مشاغل خانگی inhb.ir / صنایع دستی b2n.ir.dasti1400

راهکارهای گسترش روزی، احکام معاملات، دقت در فرهنگ کار b2n.ir/farhangkar وb2n.ir/farhangkar2

در صنف خود چه مزیت هایی اصلی احتیاج داریم؟ و چه مزیت های فرعی، مزیت های اصلی را بهتر می کند؟ b2n.ir/maziat

4. نیل به رضایت شغلی

راهکار شخصیت های منفعل و فعال (جزوات سازمان مدیریت صنعتی ایران) / راهکارهای مواجهه با چالش های شغلی aminaramesh.ir

پیشنهادهای هارتمن بر اساس رنگ شخصیت ها /  پیشنهادهای دان لوری بر اساس رنگ شخصیت ها / راهکارهای تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف

راهکارهای مواجهه با نمامی و زیر آب زنی / مهارت مهم پول خرج کردن مهم تر از پول درآوردن (بسیار مورد ابتلا : مساله سوار شدن روی موج تورم و رشد پله ای)

         

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اقتصاد قدرتمند Powerful economy

این سامانه با هدف تعامل، تضارب آرا و گفتمان سازی برای شناخت اقتصاد ایران و راه های بهبود آن در گام دوم انقلاب اسلامی و معرفی امکانات ملی شکل گرفته است. به امید تعاون بر خیر

طبقه بندی موضوعی