آشنایی با نظام تامین اجتماعی اسلامی
جهت دریافت نسخه های الکترونیکی کتاب «آشنایی با خمس و زکات» حجت الاسلام قرائتی روی لینک ضربه بزنید.
در ادامه این متن: نظام تامین اجتماعی اسلامی را شامل چگونگی تجهیز و تخصیص منابع و در قالب یک جدول ساده توضیح می دهیم و در ادامه راه های ارتباطی با دفاتر مراجع بزرگوار تقلید مطرح می شود.
عنوان |
شیوه تجهیز منابع |
شیوه تخصیص منابع |
نفقه خانواده |
تجهیز آن از کار و درآمد سرپرست خانوار است. |
هزینه همسر (زن) در همه حال و فرزند و پدر و مادر وقتی از کار افتاده یا بدون درآمد یا نیازمند باشند بر عهده مرد متمکن سرپرست خانوار است. |
خمس |
پس از مشخص شدن نام مرجع تقلید و سررسید سال خمسی، ستون دارایی ها را از ستون بدهی ها کسر کرده و بیست درصد مابه التفاوت آن را به عنوان خمس در نظر می گیریم. البته بعضی از دارایی ها را در ستون مربوطه می نویسیم. سکه طلای بهار آزادی مشمول زکات نیست. چون وسیله مبادله نیست ولی در سررسید سال خمسی، ممکن است شامل خمس شود. |
خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت آن سهم مبارک امام (علیه السلام) است و نیم دیگر سهم سادات. سهم سادات را باید به سادات فقیر یا یتیم نیازمند، یا ساداتى که در سفر وامانده اند و نیازمند هستند، داد (هرچند در محلّ خود فقیر نباشند) ولى سهم امام(علیه السلام) را در زمان ما باید به مجتهد عادل یا نماینده او داد، تا در مصارفى که مورد رضاى امام(علیه السلام) است از مصالح مسلمین مصرف کند. شما می توانید کل خمس را یک جا به حساب مرجع تقلید خود واریز نمایید. شماره حساب ها و اطلاعات دفاتر در ادامه می آید. |
زکات |
اگر کسى مالک یکى از نُه مورد: گندم، جو، خرما، انگور (کشمش) طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر باشد با شرایطى که در نصاب ها وجود دارد، باید مقدار معیّنى را در مصارفى که گفته مى شود صرف کند، البته مستحبّ است از سرمایه کسب و کار و تجارت نیز همه سال زکات بدهد، همچنین سایر غلاّت (غیر از گندم و جو و خرما و کشمش) نیز زکات آن مستحبّ است. |
زکات را در موارد هشت گانه زیر باید صرف کرد: 1و2-«فقرا» و «مساکین» و آنها کسانى هستند که مخارج سال خود و عیالاتشان را ندارند. 3ـ مامورین جمع آوری، رسیدگی و توزیع مناسب زکات 4ـ افراد ضعیف الایمانى که تمایل به اسلام پیدا مى کنند. 5ـ خریدن برده ها و آزاد کردن آنها. 6ـ اشخاص بدهکارى که نمى توانند قرض خود را ادا کنند. 7ـ «سبیل اللّه» یعنى کارهایى که منفعت دینى عمومى دارد . 8ـ «ابن السّبیل» یعنى مسافرى که در سفر مانده و محتاج شده که به مقدار نیازش مى تواند از زکات استفاده کند. |
زکات فطره |
زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است. |
فقرا و مساکین و اطفال فقیر شیعه |
انواع دین (حق الناس) معلوم |
حق الناس در لغت به معنی حق مردم است. حقوقی که افراد جامعه نسبت به یکدیگر داشته و مصلحت و یا نفع شخصی و خصوصی افراد در آن لحاظ می شود. به طور کلی حق الناس را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد: 1- حقوق مالی 2- حقوق عرضی (آبروی مردم) 3- حقوق جانی (امنیت مردم) 4- حقوق معنوی (حق هدایت و دوری از ضلالت مردم) |
لازم است ارزش حق محاسبه و به صاحب آن برگردد. در میان حق الناس، حقوق صاحبان عزا به ویژه بچه های صغیر در خطر است. رعایت حقوق نزدیکان در ارث، دیه، مهریه و نظایر آن نیز مهم است. |
ردمظالم |
وقتی مقدار دین و بدهی ما معلوم است ولی صاحب آن را نمی شناسیم یا به او دسترسی نداریم. |
از طرف صاحبش به فقیر صدقه می دهیم. |
کاربرد دیگرِ خمس |
هرگاه مال حلال با حرام مخلوط شود به طورى که انسان نتواند آنها را از هم تشخیص دهد و مقدار مال حرام و همچنین صاحب آن، هیچ کدام معلوم نباشد، باید خمس تمام آن مال را بدهد و بقیّه براى او حلال است. |
مثل خمس کسب و کار مصرف می شود. |
کفاره |
کفاره ها چند مورد هستند. مثل کفاره تاخیر در به جا آوردن قضای روزه های ماه رمضان بیش از یک سال |
حتما باید به صورت غذا به مصرف فقرا برسد. خداوند اراده کرده است ؛ نیاز غذایی فقرا با کفاره ها تامین شود. |
کفاره ها:[1]
می دانیم در صورتی که فردی قضای روزه را بیش از یک سال به تاخیر بیندازد، علاوه بر قضای روزه یک مد طعام نیز بر او واجب می شود. بنابراین پیشنهاد می شود، ابتدا تعداد قضای تمام روزه هایی که از خود شما و همسرتان بیش از یک سال به تاخیر افتاده را حساب کنید. روزه هایی که به خاطر بارداری یا شیردهی قضا شده نیز به آن اضافه نمایید. اینها مجموعه کفاره روزه ها را مشخص می کند.
موضوع |
تعداد |
قضای روزه های خودم که بیش از یک سال به تاخیر افتاده است.[2] |
|
قضای روزه های همسرم که بیش از یک سال به تاخیر افتاده است. |
|
روزه های دوران بارداری همسرم که قضا شده است.[3] |
|
روزه های دوران شیردهی همسرم که قضا شده است.[4] |
|
قضای روزه های رمضان، وقتی بعد از ظهر عمدا روزه را باطل کند. (برای هر روز ده مد)[5] |
|
کفاره روزه های فوت شده خود یا افراد تحت تکفل به خاطر بیماری مداوم چند ساله (می دانیم فقط قضای سال آخر واجب است و برای سال های قبل هر روز یک کفاره کافی است.)[6] |
|
کفاره روزه های فوت شده بچه تازه بالغ که توان روزه گرفتن ندارد. به فتوای آیت الله مکارم شیرازی[7] |
|
کفاره روزه پیری خود و یا مشقت روزه افراد پیر تحت تکفل[8] |
|
کفاره شکستن قسم[9] |
|
کفاره شکستن نذر[10] |
|
کفاره تخلف از عهد[11] |
|
جمع کل کفاره هایی که بر عهده گرفتم |
|
در نظام تامین اجتماعی اسلامی و حکمت متعالی خداوند، کفاره باید حتما صرف نیاز غذایی فقرا شود و نمی توان پول آن را داد مگر آن که نسبتا اطمینان داشته باشید، گیرنده با آن غذا تهیه می کند و به مصرف فقرا می رساند. حداقل وعده غذایی یک مد (ده سیر، 750 گرم گندم و نان) است. اگر فقیری را می شناسید، بهتر است بدون واسطه خود به دست او برسانید و اگر کسی را نمی شناسید حداقل 1000تومان (به عنوان حداقل وعده غذایی، تابستان1391) به صندوق کفارات نماز عید فطر و یا شماره حساب مخصوص کفارات مراجع تقلید واریز فرمایید. می توانید آن را در چند قسمت و به تدریج پرداخت نمایید.
دفتر مقام معظم رهبری کفارات را فقط به صورت حضوری می پذیرد. اما در دفتر آیت الله مکارم شیرازی، شماره حساب سیبا بانک ملی، به شماره 0104131235009 به نام آیت الله مکارم شیرازی را برای همه موارد در نظر گرفته است. در صورتی که کفارات خود را به این حساب واریز کردید، لطفا زیر فیش بانکی بنویسید: [بابت کفاره عمدی/ عذری روزه ماه رمضان و تعداد کفاره را مشخص فرمایید.] و سپس فیش را به شماره (7743114-7749184) (با کد 0251) فاکس نمایید. دفتر آن را به صورت غذا به فقرا می رساند.
امیدوارم در آستانه عید فطر خداوند همه ما را پاک نماید و شما و خانواده محترم در کمال سلامتی و بهروزی باشید
اطلاعات مراجعه به دفاتر مراجع بزرگوار تقلید
*حضرت آیت الله سید علی خامنه ای
*دفتر مرکزی: تهران، خ جمهوری، خ فلسطین جنوبی، کوچه شهید کشوردوست
*تلفن های تماس تهران: 9- 64412000 (استفتائات) 64412782-64412353 (اجازه خمس) 64412456 (معرفی نمایندگان) 66407793 (فاکس) (با کد 021)
*تلفن های تماس قم: 7474 7746666 (با کد 0251)
* سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.wilayah.net www.khamenei.ir
* شماره حساب های پرداخت خمس: جاری 4000 بانک ملی شعبه ولایت به نام آقایان محمدی گلپایگانی و رسولی محلاتی
* شماره حساب سیبا بانک ملی 0140004000009 شما می توانید پس از پرداخت فیش آن را به همراه آدرس و تلفن به شماره 66407793 تهران فاکس بفرمایید تا رسید مهر مقام معظم رهبری به نشانی شما ارسال شود. البته این کار ضرورت ندارد.
*حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی
*دفتر مرکزی: قم، ابتدای خ شهدا
*تلفن های تماس: 7473 7838800وجوهات 13-7743110 7743120 3-7840001 (7743114-7749184- فاکس) (با کد 0251)
*سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.makarem.ir www.amiralmomenin.net ارسال پیامک استفتا و دریافت پاسخ: 10000100
*شماره حساب پرداخت خمس: سیبا بانک ملی، به شماره 0104131235009 به نام آیت الله مکارم شیرازی
*حضرت آیت الله سید علی سیستانی
*دفتر مرکزی در ایران: قم، چهارراه شهدا، خ معلم، کوچه21، شماره14
*تلفن های تماس: 19-7741415 7741415 7741421(فاکس) (با کد 0251)
*ایمیل پرسش و پاسخ: farsi@alsistani.org
*شماره حساب پرداخت خمس: سیبا بانک ملی، به شماره 0104477327008 به نام سید جواد شهرستانی
*حضرت آیت الله حسین نوری همدانی
*دفتر مرکزی: قم، خ شهدا، کوچه 28
*تلفن های تماس: 7741850 7735900 فاکس (با کد 0251)
*سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.noorihamedani.ir
*برای پرداخت خمس، حساب های زیر به نام آیت الله نوری همدانی می باشد. حساب جام ملت به شماره 89/8051268 حساب سیبا ملی به شماره 0104091532002 حساب سپهر صادرات به شماره 0100951759000 می باشد.
*حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی
دفتر مرکزی: قم، خ شهدا، کوچه 23، پ21
*تلفن های تماس: 7740611 7743047 (فاکس) (با کد 0251)
*سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.vahid-khorasani.ir
*برای پرداخت خمس، حساب های زیر به نام آیت الله وحید خراسانی می باشد.
حساب جاری 12050 بانک ملی شعبه خ شهدا قم، کدشعبه 2708 حساب ملی سیبا به شماره 0101054506005
*حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی
دفتر مرکزی: قم، خ انقلاب، کوچه6
*تلفن های تماس: 7479 16-7715511 7742423 7716622(فاکس) (با کد 0251)
*سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.saafi.net www.saafi.org
*برای پرداخت خمس، حساب های زیر به نام آیت الله صافی گلپایگانی می باشد.
حساب بانک تجارت شعبه مرکزی به شماره 1500116060 حساب بانک صادرات شعبه 43 قم، به شماره 5151 حساب بانک ملی شعبه مرکزی قم، به شماره 8888 البته انتقال وجه با حساب بانک ملی فوق به دلیل قدیمی بودن کارمزد دارد.
*حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی
دفتر مرکزی: قم، بلوار بهار، کوچه 6 (هتل النبی ص)، شماره25
*تلفن های تماس: 2-7740321 7743163(فاکس) (با کد 0251)
*برای پرداخت خمس، حساب های زیر به نام آیت الله شبیری زنجانی می باشد.
حساب سیبا ملی به شماره 0104472967007 و حساب سپهر صادرات به شماره 0102064688000
*حضرت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
دفتر مرکزی: قم، خ شهداف کوچه ممتاز
*تلفن های تماس: 92-7745291 (با کد 0251) ارسال پیامک استفتا و دریافت پاسخ: 10009191
*سایت های پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.ardebili.com
*شماره حساب پرداخت خمس: بانک ملی حساب سیبا به شماره 0105798111007
*حضرت آیت الله جعفر سبحانی
دفتر مرکزی: قم، م شهدا، ابتدای خ شهدا، کنار کتاب فروشی توحید
*تلفن های تماس: 7743151 2925152 (با کد 0251)
*سایت اطلاع رسانی: www.sobhani.org شبهات زیادی در سایت معظم له پاسخ گویی شده است.
*شماره حساب پرداخت خمس: بانک صادرات، شماره سپهر 0101984741005 به نام آیت الله سبحانی
*حضرت آیت الله گرامی
دفتر مرکزی: قم، خ شهدا، کوچه ناصرف شماره68
*تلفن های تماس: 7743399 (با کد 0251)
*سایت پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: gerami.org (بدون www)
*شماره حساب پرداخت خمس:
*حضرت آیت الله علوی حسینی (گرگانی)
دفتر مرکزی: قم، خ شهدا، کوچه26، شماره 8
*تلفن های تماس: 7741132 7743689 (فاکس) (با کد 0251)
*سایت پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.gorgani.ir
*برای پرداخت خمس، حساب سیبا بانک ملی به شماره 0102831923007 به نام آیت الله محمد علی علوی حسینی
*حضرت آیت الله جوادی آملی
دفتر مرکزی: قم،
*تلفن های تماس: 24424 7839183 7839283 (با کد 0251)
*حضرت آیت الله محمد حسینی شاهرودی
دفتر مرکزی: قم، پارکینگ شرقی حرم، روبروی شبستان حضرت معصومه(س)
*تلفن های تماس: 7744327 7730490 (با کد 0251)
*سایت پرسش و پاسخ و اطلاع رسانی: www.shahroodi.com www.shahroudi.com
*شماره حساب پرداخت خمس: سپهر بانک صادرات به شماره 0102066357009
*حضرت آیت الله مظاهری
دفتر مرکزی:
*تلفن تماس: 6608096 (با کد 0251)
*حضرت آیت الله بهجت ره
دفتر مرکزی: قم، خ ارم
*تلفن های تماس: 7743271 (با کد 0251)
*حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ره
دفتر مرکزی: قم،
*تلفن های تماس: 7717871 (با کد 0251)
منابع:
[1] - بر اساس جزوه نظام تامین اجتماعی اسلامی، علی هوشیار
[2] - هرگاه قضاى روزه ماه رمضان را چند سال به تأخیر اندازد باید قضا را به جا آورد و براى هر روز یک مد طعام به فقیر دهد و با گذشت سال ها کفّاره متعدّد نمى شود.
*هرگاه روزه ماه رمضان را به واسطه عذرى نگیرد و تا رمضان آینده عمداً قضاى آن را به جانیاورد در حالى که عذرش برطرف شده، باید بعداً روزه را قضا کند و براى هر روز یک مد طعام کفّاره بدهد، همچنین اگر در قضاى روزه کوتاهى کند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پیدا کند، باید بعداً هم قضا به جا آورد و هم کفّاره دهد، امّا اگر کوتاهى نکرده و اتّفاقاً در تنگى وقت عذرى پیدا شده فقط قضا لازم است.
*لازم نیست کفّاره هر روز را به یک فقیر بدهد، بلکه مى تواند کفّاره چندین روز را به یک نفر بدهد و اگر مقدارى نان دهد که گندم آن به اندازه یک مد باشد کافى است، ولى پول آن را نمى تواند بدهد مگر این که اطمینان داشته باشد آن را براى خرید نان مصرف مى کند.
*به جا آوردن کفّاره واجب فورى نیست ولى نباید طورى باشد که بگویند کوتاهى مى کند.
*اگر چند سال بگذرد و کفّاره را به جا نیاورد چیزى بر آن اضافه نمى شود.
*اگر نذر کند که روز معیّنى را براى خدا روزه بگیرد چنانچه عمداً روزه نگیرد یا روزه خود را باطل کند باید کفّاره بدهد (و کفّاره آن مانند کفّاره ماه رمضان است).
*اگر فردی به واسطه عذر دیگرى (مثلاً به خاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتیاط واجب آن است که روزه هایى را که نگرفته بعد از ماه رمضان قضا کند و براى هر روز یک مد طعام به فقیر دهد.
*کفّاره روزه (نگرفتن بدون عذر) یکى از سه چیز است: آزاد کردن یک بنده، یا دو ماه روزه گرفتن، یا شصت فقیر را سیر کردن (و اگر به هر کدام یک «مُد» که تقریباً 750 گرم است گندم یا جو یا مانند آنها بدهد کافى است). و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوع ندارد در میان دو چیز دیگر مخیّر است و به جاى گندم مى تواند مقدار نانى بدهد که گندم آن به اندازه یک «مُد» است. اگر روزه دار عمدی و با کار حلالی روزه خود را باطل کند، یکی از سه مورد کفاره کافی است. هرگاه هیچ یک از این سه کار ممکن نشود هر چند «مُد» که مى تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند باید 18 روز روزه بگیرد و اگر نتواند هر چند روز که مى تواند به جا آورد و اگر نتواند استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید: «استغفراللّه» کافى است و واجب نیست بعداً که قدرت پیدا کرد کفّاره رابدهد.
*هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را مجبور کرده باشد باید کفّاره روزه خود و زنش را هر دو بدهد و اگر او به جماع راضى بوده، بر هر کدام یک کفّاره واجب مى شود، ولى اگر اجبار به مفطرات دیگر کند گناه کرده، امّا کفّاره بر هیچ کدام واجب نیست، امّا آن کسى که روزه اش را خورده باید قضا کند.
*هرگاه زن روزه دار شوهر روزه دار خود را مجبور به جماع نماید فقط یک کفّاره بر او واجب است و لازم نیست کفّاره شوهر را بدهد.
*اگر روزه دار به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید کفّاره جمع بدهد، یعنى هم یک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگیرد و هم شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام از آنها یک مد طعام که تقریبا 750 گرم است بدهد) و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است باید انجام دهد (خواه آن چیز حرام، مانند شراب و زنا باشد یا مانند نزدیکى کردن با همسر خود در عادت ماهانه).
*هرگاه روزه دار نسبت دروغ به خدا و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) دهد یک کفّاره کافى است و کفّاره جمع لازم نیست.
[3] -زنان باردارى که وضع حمل آنها نزدیک است و روزه براى حمل آنها ضرر دارد. (برای فرزند ضرر دارد.) روزه گرفتن بر آنها واجب نیست، ولى کفّاره باید بدهند، امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست کفّاره هم ندارد، ولى بعداً قضا مى کند.
[4] - زنانى که بچّه شیر مى دهند خواه مادر بچّه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچّه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز همان کفّاره (یک مدّ طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفّاره، ولى باید بعداً روزه هایى را که نگرفته اند قضا نمایند. بنابراین حکم روزه نگرفتن مادر باردار و مادری که شیر می دهد شبیه هم است. او باید دقت کند روزه برای خودش ضرر دارد یا برای فرزندش
[5] -کسى که روزه قضاى ماه رمضان را به جا مى آورد مى تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند، به شرط این که وقت (روزهای بعدی) براى قضاى روزه تنگ نباشد، ولى بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضاى روزه غیر معیّنى (مانند قضاى روزه نذر) را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند. کسى که قضاى روزه ماه رمضان را گرفته جایز نیست بعد از ظهر روزه را باطل کند و اگر عمداً چنین کارى کند باید به ده نفر فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نمى تواند باید سه روز پى در پى روزه بگیرد.
[6] -هرگاه به واسطه بیمارى، روزه ماه رمضان را نگیرد و بیمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود، قضاى روزه هایى را که نگرفته واجب نیست، فقط باید براى هر روز یک مد (تقریبا 750 گرم) گندم یا جو و مانند آن به فقیر بدهد، به بیان دیگر: هرگاه بیمارى انسان چند سال طول کشد و بعداً خوب شود اگر تا رمضان آینده به مقدار قضا وقت باقى است باید فقط قضاى رمضان آخر را بگیرد و براى هر روز از سال هاى پیش یک مد طعام بدهد.
* روزه بر کسانى که مبتلا به بیمارى استسقاء هستند، یعنى زیاد تشنه مى شوند و توانایى روزه گرفتن را ندارند و یا براى آنها بسیار مشکل است واجب نیست، ولى باید براى هر روز یک مدّ طعام که در مسأله قبل به آن اشاره شد کفّاره بدهند و بهتر است که بیش از مقدار ضرورت آب نیاشامند و اگر بعداً بتوانند قضا کنند احتیاط واجب قضا کردن است.
[7] -سوال از مراجع تقلید: دختری که به حد بلوغ رسیده ولی به واسطه ضعف بنیه نمی تواند روزه بگیرد و نمی تواند قضای آن را تا دو یا سه سال به جا آورد تکلیف او چیست؟
*همه مراجع به جز آیت الله مکارم: اگر گرفتن روزه برای او ضرر دارد یا تحمل روزه برایش زحمت و مشقت زیاد دارد، روزه بر او واجب نیست و هر زمان توانست باید قضای آن را به جا آورد. (امام خمینی، استفتائات، ج1، روزه، س76 و س88/ آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج1، س568/ مقام معظم رهبری، استفتائات، س731 و 732/ آیت الله صافی، جامع الاحکام، ج1، س491 و س498/ و استفتای کتبی از سایر مراجع)
*آیت الله مکارم: روزه بر او واجب نیست و قضای روزه ها هم بر او واجب نیست و فقط برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. (مکارم: استفتائات، ج2، س439)
[8] -مرد و زن پیر که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند، ولى باید براى هر روز یک مد (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو و مانند اینها به فقیر دهند و بهتر آن است به جاى گندم و جو؛ نان را انتخاب کنند و در این صورت احتیاط واجب این است به اندازه اى باشد که گندم خالص آن مقدار یک مد شود.
* کسانى که به خاطر پیرى روزه نگرفته اند اگر در فصل مناسبى که هوا ملایم و روزها کوتاه است بتوانند قضاى آن را به جا آورند احتیاط آن است که آن را قضا کنند.
[9] -هرگاه کسى با شرایط زیر قسم یاد کند باید به قسم خود عمل نماید و گرنه کفّاره دارد:
*کسى که قسم یاد مى کند باید بالغ و عاقل باشد و اگر درباره مال خود قسم مى خورد باید سفیه نباشد، همچنین حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد و از روى قصد و اختیار قسم بخورد، بنابراین قسم خوردن بچّه و دیوانه و کسى که مجبورش کرده اند درست نیست، همچنین اگر در حال عصبانى بودن بدون اراده و قصد قسم بخورد. *کارى را که براى انجام آن قسم مى خورد باید حرام و مکروه نباشد و کارى را که قسم بر ترک آن مى خورد واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام کار مباحى قسم مى خورد باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنین اگر قسم براى ترک کار مباحى مى خورد باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد. *به یکى از نام هاى خداوند قسم یاد کند خواه نامى باشد که به غیر ذات مقدّس او گفته نمى شود، مانند «خدا» و «اللّه» یا نامى که به غیر او نیز گفته مى شود، ولى از قرائن معلوم است که مقصودش خداست، بلکه اگر به نام هایى قسم یاد کند که بدون قرینه خدا به نظر نمى آید ولى او قصد خدا را کند بنابر احتیاط واجب باید به آن قسم عمل کند. *قسم را باید به زبان بیاورد، بنابراین اگر در قلبش بگذراند کافى نیست و در کتابت و نوشتن احتیاط، عمل به آن است، ولى آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است. *عمل کردن به قسم براى او ممکن باشد و اگر موقعى که قسم مى خورد ممکن باشد ولى بعداً عاجز شود یا مشقّت شدید داشته باشد از همان وقت که چنین شده قسم او به هم مى خورد.
کسانى که براى اثبات مطلبى قسم مى خورند اگر حرف آنها راست باشد قسم خوردن مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان کبیره است، ولى اگر مجبور شود که براى نجات خود یا مسلمانان دیگرى از شرّ ظالمى قسم دروغ بخورد اشکال ندارد، بلکه گاه واجب مى شود و این نوع قسم خوردن که براى اثبات مطلبى است غیر از قسمى است که در مسائل پیش گفته شد که براى انجام کار یا ترک کارى بود.
هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد.
اگر از روى فراموشى یا اجبار و اضطرار به قسم عمل نکند کفّاره ندارد و قسمى که آدم وسواسى مى خورد مثل این که مى گوید و اللّه الآن مشغول نماز مى شوم، ولى وسواس مانع مى گردد اگر وسواس او طورى باشد که بى اختیار به قسم خود عمل نکند کفّاره ندارد.
[10] - نذر در صورتى صحیح است که براى آن صیغه خوانده شود، خواه به عربى باشد یا زبان هاى دیگر، بنابراین اگر بگوید چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقیر بدهم، نذر او صحیح است، بلکه اگر بگوید نذر مى کنم براى خدا اگر فلان حاجت من روا شود فلان کار خیر را انجام دهم، کافى است. شکستن نذر معصیت است و علاوه بر معصیت کفاره هم دارد. کفاره آن، سیر کردن شصت فقیر، یا دوماه روزه پى در پى (که سى و یک روز آن را پشت سر هم به جا آورد) یا آزاد کردن یک بنده است.
[11] - عمل کردن به «عهد» مانند نذر واجب است به شرط این که صیغه عهد را بخواند، مثلاً بگوید: «با خدا عهد کردم که فلان کار خیر را انجام دهم» امّا اگر صیغه نخواند، یا آن کار شرعاً مطلوب نباشد عهد او اعتبارى ندارد. کسى که به عهد خود با شرایط فوق عمل نکند باید کفّاره بدهد و کفاره عهد مانند کفاره نذر است، یعنى سیر کردن شصت فقیر، یا دوماه روزه پى در پى (که سى و یک روز آن را پشت سر هم به جا آورد) یا آزاد کردن یک بنده.