اقتصاد قدرتمند Powerful economy

بهبود اوضاع مالی مردم در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظار فرج

اوراق قرضه و مشارکت

جمعه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۰۱ ق.ظ

اوراق مشارکت در اصطلاح علم اقتصاد، نوعی از اوراق بهادار است که توسط دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی، برای تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی یا زیرساختی در کشور، منتشر می‌گردد. تهیهٔ دستورالعمل اجرایی و مقررات ناظر بر انتشار اوراق مشارکت بر عهدهٔ بانک مرکزی است. طبق دستورالعمل بانک مرکزی، اوراق مشارکت اوراق بهاداری هستند که با مجوز بانک مرکزی برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح‌های سودآور تولیدی و خدماتی (به استثنای امور بازرگانی) در چارچوب عقد مشارکت مدنی، توسط سازمان جاری منتشر می‌شود. در هر ورقهٔ مشارکت، میزان سهم دارندهٔ آن مشخص شده‌است.

گاهی مسولین سهل انگاری هایی انجام می دهند که این ابزار مالی را دچار خدشه می کنند و به مردم زیان می رسانند.

لطفا به ادامه مطالب توجه فرمایید:

اوراق قرضه بعد از جنگ جهانی اول در دنیا رواج یافت. در ایران نیز از سال 1320 ه.ش تصویب و معمول گردید. شیوه کار به گونه‏ای است که دولت یا بانک مرکزی و ... اوراق را چاپ می‏کنند و به فروش می‏رسانند. خریداران اوراق، بهره مثلاً 15% در سال دریافت می‏کنند. ریسک این اوراق نزدیک صفر است و دارندگان می‏توانند اوراق را فروخته و پرداختی اولیه را دوباره به دست آورند. 

دارنده اوراق قرضه، مقدار ارزش آن را به صادرکننده قرض مى‏دهد و در مدت معین، بهره‏اى مى‏گیرد. اوراق قرضه، انواعى دارد، اوراق قرضه دولتى و شرکت‏هاى خصوصى {مثل اوراق عادى، اوراق قابل تبدیل به برگه سهام، اوراق با ضمانت شخصى} از این نوع هستند. حکم اوراق قرضه، حکم «قرض ربوى» است.

معمولاً بانک مرکزی انتشار اوراق را با هدف سیاست پولی و کنترل نقدینگی دنبال می‏کند و دولت نیز سیاست‏های مالی نظیر جبران کسری بودجه، بازسازی مناطق جنگی و ... را مدنظر دارد. بعد از انقلاب ایران این برگ‏ها به نام اوراق مشارکت در ایران منتشر شد.

اوراق مشارکت «وسیله‏ای است که به موجب آن مجری طرح یا ناشر ورقه، بازپرداخت اصل مبلغ مندرج در ورقه را در سررسید و تضمین سود علی‏الحساب را در موعد تعیین شده و پرداخت سود قطعی را در پایان اجرای طرح؛ تعهد می‏نماید.»

اوراق قرضه و اوراق مشارکت از نظر هدف و کارکرد شباهت‏های زیادی دارند. ریسک پایین آن‏ها و قابلیت نقل و انتقال در بازار بورس، اعتماد و اطمینان سرمایه‏گذار را بیش از پیش بالا می‏برد و قابلیت نقدینگی آن‏ها را افزایش می‏دهد.

اما از جهاتی نیز تفاوت دارند: صاحب ورقه مشارکت در سود پروژه سرمایه‏گذاری به نسبت سهمش شریک است و در نتیجه امکان دست‏یابی به سود کمتر یا بیشتر در پایان طرح وجود دارد و دولت هم موظف است وجه اوراق مشارکت را در پروژه قرارداد شده صرف نماید. تحت هیچ شرایطی نمی‏توان وجه اوراق مشارکت را برای جبران نیازمندی‏های فوری، خطر آبرو و ... صرف نمود. در حالی که صاحب اوراق قرضه، بهره اسمی از قبل تعیین‏شده‏ای را دریافت می‏کند و هیچ‏گونه ادعایی (حتی در لفظ) نسبت به سرمایه‏گذاری و پروژه‏ها ندارد.[i]

بحث فقهی: برخی ادعا می‏کنند؛ ربا دادن دولت به سازمان های دولتی و مردم جایز است چون ربا بین پدر و فرزند حلال است و دولت مثل پدر ملت است. همچنین آن‏ها می گویند ربا از تهیدستان حرام است ولی از دولت حلال است، چون او مصداق تهیدست نیست. اما این تعبیرها صحیح نیست. در فصل قبل به آن‏ها پرداختیم. انتشار اوراق مشارکت تنها در صورتی حلال است که مجری، سرمایه دریافتی را در طرح‏های اقتصادی شرعی که ثمربخش و سودده باشد، هزینه نماید.[ii] در واقع خریداران اوراق، فروشنده را وکیل می‏کنند تا مبلغ اوراق مشارکت را در طرح‏های اقتصادی سالم هزینه نماید و از عایدی آن به خریداران اوراق، سود بپردازد. به این ترتیب سودهایی که دولت از ابتدای طرح می‏پردازد ماهیت علی‏الحساب دارد تا در زمان بازدهی نهایی حساب سود و زیان انجام شود.

یکی از آسیب‏های اوراق مشارکت این است که نرخ بازدهی واقعی طرح‏ها عملاً کمتر از نرخ سود علی‏الحساب پرداختی باشد. در این شرایط نظام فوق محکوم به ربا خواهد بود، چون معمولا قرار نیست مردم چیزی از سود علی‏الحساب را پس بدهند. تحت این شرایط دولت مردان نیز احساس ناچاری می‏کنند چون برای جذب سرمایه‏ها ناگزیر به تاثیرپذیری از نرخ بهره و بازدهی سهام هستند. در نتیجه آنان باید از مبانی فقهی اوراق دست بردارند و معامله صوری بکنند و یا باید از اوراق مشارکت به عنوان یک ابزار پولی و مالی چشم بپوشند و شاید راه سومی نیز قابل طرح باشد و آن تلاش زیاد برای ارایه طرح‏های مشارکتی است که نرخ بازدهی واقعی آن‏ها اهداف جذب سرمایه‏های مالی و پولی کشور را نیز تحقق بخشد. روش اخیر امر بعیدی نیست، چون برخی سرمایه‏گذاری‏ها در انحصار دولت است و می‏توان با تلاش و دین‏داری عملی، به شکوفایی بیشتر اقتصادی رسید.

اسف بارتر از شرایط بالا زمانی است که دولت وجوه دریافتی طرح‏های عمرانی و مشارکتی را در بودجه جاری خود بریزد و از آن برای پرداخت حقوق معوقه و سایر مشکلات خود خرج کند. در این شرایط پروژه سرمایه‏گذاری رشد قابل ملاحظه نمی‏کند و دولت و مردم گرفتار ربا حرام و بدتر از ربای حرام شده اند. چون پول اوراق مشارکت قرض نیست و چنین مصارفی در حکم غصب اموال مردم است و اصل قرض نیز باطل است. در این شرایط سرمایه‏گذار مقصر نیست و سازمان‏های حساب‏رسی، دیوان محاسبات و کمیسون‏های مجلس شورای اسلامی باید به عنوان امین مردم نظارت کنند.

ممکن است کسی بگوید در عوض نقدینگی کنترل شده و به اهداف اقتصادی رسیده‏ایم. در پاسخ باید گفت: اولاً حکمت متعالی که از خداوند شناختیم تحقق اهداف را چندان نشان نمی‏دهد. ضمن آن که متغیرهای اقتصادی بلندمدت بسیار پیچیده هستند و در اثر رباخواری در نهایت این ملت است که گرفتار رکود، هزینه اضافی و بدهکار شدن نسل‏های بعد و اموال حرام است و دولت‏ها آمده‏اند و خواهند رفت... باید تلاش زیادی برای بهبود مشارکت و سود آن به کار بگیریم. اگر تفاوت سود علی‏الحساب با سود مقطوع واقعی مورد توجه نباشد و عرف به صاحبان این اوراق شریک پروژه نگوید و آنها را سهیم نشمارد؛ اوراق مشارکت تفاوت شفافی با اوراق قرضه ربوی ندارد.

امیدواریم این ابزار پولی و مالی در ماهیت اسلامی خود بهبود یابد. برای اصلاح امور و بازنگری مفاهیم عرفی محتاج تلاش شبانه‏روزی، فرهنگ‏سازی و توجیه متولیان هستیم تا بازدهی اوراق در عین توجه به بازار سهام به صورت درون زا و با عنایت به کارایی سرمایه‏گذاری‏ها تعیین گردد.

موضوع قرارداد اوراق مشارکت، معامله حقیقی و عینی در جامعه است و هرکس به اندازه سهم خود سود می‌برد.

 

 

[i] - موضوع شناسی ربا، ص 282

[ii] - موضوع شناسی ربا، به نقل از جایگاه اوراق مشارکت در نظام اقتصاد اسلامی، ص 15

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اقتصاد قدرتمند Powerful economy

این سامانه با هدف تعامل، تضارب آرا و گفتمان سازی برای شناخت اقتصاد ایران و راه های بهبود آن در گام دوم انقلاب اسلامی و معرفی امکانات ملی شکل گرفته است. به امید تعاون بر خیر

طبقه بندی موضوعی