بررسی وجوه افتراقی (تفاوت های حکمرانی خوب با حکمرانی اسلامی ایرانی مطلوب)
با توجه به آسیب های مدل های توسعه مبتنی بر دولت حداقلی؛ استقبال از مدل های پیشرفت مبتنی بر الگوی حکمرانی خوب شده است و این مدل ها معتقدند: کاهش مداخله دولت، لزوما عملکرد بهتر وضعیت اقتصادی را به ارمغان نمی آورد. برای دستیابی به توسعه، نقاط ضعف دولت و راه های کاهش آن باید در کانون سیاست ها قرار گیرد. اعمال حکمرانی بهتر نیازمند مجموعه ای از سیاست هاست که از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است؛ با این وجود، افزایش رقابت در حوزه سیاسی و اقتصادی و همچنین پاسخگویی بیشتر دولت، دو راهبرد اصلی حکمرانی خوب است. در ادامه این یادداشت به معرفی چند مقاله با بررسی تفاوت ها در حکمرانی خوب با منابع اسلامی توجه فرمایید:
* حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته بررسی و شاخصهای این دو از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) بخش اول (لینک اول دریافت فایل)
* حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته بررسی و شاخص های این دو از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) سیدعلی حسینی تاش 1393 (لینک اول دریافت فایل)
* ارائه الگوی حکمرانی متعالی با ابتنای بر الگوی حکمرانی علوی، علی ترابی کلاته قاضی 1394 (لینک اول دریافت فایل)
* طراحی الگوی حکومتداری پایدار مبتنی بر فرمان حکومتی حضرت علی (ع) به مالک اشتر، حسن رنگریز، 1398، (لینک اول دریافت فایل)
* طراحی مدل حکمرانی خوب بر اساس نامه مالک اشتر و مقایسه آن با اصول حکمرانی خوب بانک جهانی، محمدرضا یوسفی شیخ رباط 1394 (لینک اول دریافت فایل)
* بررسی و تبیین حکمرانی شایسته در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران ، سید مصطفی ابطحی 1397 (لینک اول دریافت فایل) (لینک دوم دریافت فایل)
* نگاهی به شاخص های حکمرانی خوب از منظر اسلام و تأثیر آن بر رشد اقتصادی، اصغر مبارک 1389 (لینک اول دریافت فایل) (لینک دوم دریافت فایل)
* نظریه پایه الگوی حکمرانی اسلامی در ایران، محسن بهجت 1395 (لینک اول دریافت فایل)
* از بررسی حکمرانی خوب تا حکمرانی پایدار ، محمد رحیم عیوضی (لینک اول دریافت فایل) (لینک دوم دریافت فایل)
* تبیین ابعاد حکمرانی متعالی مبتنی بر سیرة حکومتی امام علی (ع)، تلفیق رویکرد اجتهادی و تحلیل محتوا، وحید خاشعی و همکار 1393 (لینک اول دریافت فایل) (لینک دوم دریافت فایل)