اقتصاد قدرتمند Powerful economy

بهبود اوضاع مالی مردم در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظار فرج

راه نجات از میان گناه و پلیدی

يكشنبه, ۷ فروردين ۱۴۰۱، ۰۶:۳۲ ب.ظ

با سلام و احترام:

آیا می‏دانید همه در زندگی مورد آزمایش قرار می‏گیریم؟ آزمایش‏‎ها فردی و گروهی هستند. وسیلة آزمایش نیز به وسایل خاصی محدود نیست. نعمت‏های الهی، مصائب و حوادث روزگار همه، وسیلة آزمایش‌اند. خداوند در آسایش و گشایش و یا تنگدستی و سختی ما را مورد آزمایش قرار می‏دهد. آزمایش در سختی‏ها معمولا با اضطراب و اختلال همراه می‏شود، ولی آزمایش در آسانی‏ و توانایی نیز دشوار است و برخی از آن سربلند می‏شوند.

بسمه تعالی

 

در آزمایش‏های زندگی باید به یک اصل مهم و مهارت‏های حل درست مساله توجه کنیم.

 

 

خداوند راه نجات را از میان گناه و پلیدی قرار نمی‌دهد.

آزمایش‏ها و فتنه‏ها نزد مردم نسبت به وضع معمولی امری ناپسند و غیرطبیعی و حتی شر محسوب می‏شود. اما نتیجه‏ و خیر یا شر بودن آن به نوع مواجهه افراد یا جوامع با آن بستگی دارد.[1]

هدف از آزمایش این است که: انسان از این کوران سالم‌تر، صادق‌تر، و پاک‌تر و کامل‏تر درآمده و در جامعه یکی از اهداف آزمایش این است که: صفوف مشخص بشود، خبیث از طیب جدا شده[2] و شناخته شود. راهها مشخص شده و پیشوایان حق و باطل شناخته شوند. کسانی که در آزمایش‏ها سربلند بیرون بیایند، می‏توانند به مراحل بالاتری از حیات و تکامل دست یابند.[3] 

فردی از امام علی(ع) خواست تا امام دعا کند که آزمایش نشود، امام با استناد به سوره عنکبوت فرمودند: همه ما آزمایش می‏شویم، از خدا بخواهیم که سربلند بیرون بیاییم. ایشان در جای دیگر فرمودند: «آزمایش‏ها هنگامی که روی می‏آورند شبیه حق می‏باشند و آن‏گاه که می‏روند و به پایان می‏رسند حقیقت خود را می‏نمایانند و هوشیار می‏سازند. ناشناخته می‏آیند و شناخته شده می‏روند. همچون گردباد می‏گردند و شهری را ویران می‏کنند و شهری را وامی گذارند.»[4]

لطفا به چند مثال در زندگی شخصی توجه فرمایید. مثال‏ها فرضی هستند.

*از فردی که در اداره ثبت می‏خواهد سند بگیرد، رشوه می‏خواهند.

*سن دختر خانمی بالا رفته و حالا خواستگاری آمده او نگران است که اگر درباره گذشته حقیقت را بگوید خواستگار برود و برنگردد.

* فردی پول‏های مردم را گرفته و ساختمانی ساخته ولی به دلیل عدم اطلاع‏رسانی متصدی دولت، حالا در مراحل پایانی به او می‏گویند: این زمین زراعی بوده و باید 40 میلیون تومان جریمه بدهد. او با پرداخت این مبلغ نمی‏تواند جواب‏گوی شرکا باشد و در همین لحظات سخت، ملعون دور افتاده‏ای از رحمت خدا به او پیشنهاد رشوه 2 میلیون تومانی برای پاک کردن سوابق را می‏دهد.

*مانده کل بدهکاری فردی ۷ میلیون تومان است. او هر ماه ۸۰۰ هزار تومان قسط می‌دهد. ادامه شرایط برای او دشوار است و حتی قسط معوقه دارد. او به مدیر خود یا بانک مراجعه می‌کند. آن‌ها می‌گویند وام قرض‌الحسنه نداریم ولی تسهیلات خرید خودرو برایت فراهم می‌کنیم. آن‌ها ۷ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۱۰ میلیون تومان و قسط ماهیانه ۲۸۰ هزار تومان فراهم می‌کنند. او حواله خودرو را می‌فروشد و بدهکاری‌های قبلی را تسویه می‌کند و از کم شدن ظاهری قسط ماهیانه خود خوشحال می‌شود. اما سودی که او به بانک می‏دهد چه توجیهی دارد؟ سود پرداختی مشتری، ربا و بدتر از رباست. چون غصب اموال سرمایه‌گذارانی است که برای دریافت سود حلال به بانک وکالت داده‏اند.

*مستاجری برای تامین پول پیش، راهی جز دریافت وام خودرو و مصرف آن در غیر مورد قرارداد (قرض به صاحب‏خانه) نمی‏بیند.

*فردی بیکار است و برای شاغل شدن راهی جز پارتی بازی (گرفتن جای آدم شایسته‏تر) پیش روی خود نمی‏بیند.

در این مثال‏ها و سایر آزمایش‏های زندگی باید به یک اصل مهم و مهارت‏های حل درست مساله توجه کنیم.

اصل مهم در آزمایش‏ها این است که قرآن کریم می‏فرماید:

«هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‏کند.» [5]

باید بدانیم خداوند متعال، هیچ مزیتی را در دروغ، رشوه و پارتی، ربا و سایر گناهان قرار نمی‌دهد.

احساس اضطرارهای معمول مردم و شرایط دشوار زندگی مجوز گناه و تضیع حق نیست. حق‏الناس به شدت حرام است و راه نجات کسی نخواهد بود. ظلم و گناه نمی‏تواند وسیله‏ای برای رسیدن به هدف باشد. هیچ هدفی ارتکاب وسیله گناه‏آلود را توجیه نمی‏کند. در تامین هزینه ازدواج، درمان، پیش‏پرداخت مسکن و دیگر نیازهای ضروری، باید بدانیم هدف ضروری، توجیه‏کننده وسیله نامناسب نیست و با رفتار غلط، مطلوبیت خود و خانواده را فدای جهل و نادانی نموده‏ایم. برخی از ما به جای صبر و تعقل و تلاش و توکل، تا می‏توانیم ناامید می‏شویم، ناسپاسی می‏کنیم و گاه حرف‏هایی می‏زنیم و کارهایی می‏کنیم که بوی ایمان نمی‏دهد، بدتر آن که برای حل مشکل، مشکل جدیدی برای خود به وجود می‏آوریم و به جای استمداد از قادر مطلق، می‏خواهیم از راه‏های نامشروع، گره از کار خود بازکنیم!

      

در مقابل این ایده، ممکن است بگویید: آنچه عیان است چه حاجت به بیان است! افرادی را دیده‏ایم که با دروغ، ربا و پارتی‏بازی (ضایع‏کردن حق دیگران) و سایر گناهان در زندگی موفق شده‏اند!

در پاسخ، چهار نشانه ذکر می‏شود و تجربه واقعی جامعه نیز این مسائل را به ما می‌آموزد:

نشانه‏اول: هرگز فکر نکنید همه آنچه مردم در چشم خود عیان می‌‌شمارند، حقیقت هم دارد. بسیاری از چیزهایی که به چشم ما صحیح به نظر می‏رسند، واقعیت ندارند؛ متاسفانه عقل ما به چشم‏مان است و غیر آن را سخت باور می‏کنیم. مثلا فکر می‏کنیم صفحه آسمان خالی است ولی در این صفحه بزرگ حتی به اندازه پوست آهو (حدود یک متر) هم خالی نیست و فرشتگان در حال انجام فرامین خداوند هستند؛ اما عقل‏ما به چشم‏مان است و سخت می‏پذیریم. گاهی زرق و برق یک مجلس ظاهرا باشکوه خیلی به چشم‏ما می‏آید، اما در واقع و نزد حضرت حق اگر کار خیری نباشد؛ هیچ ارزشی ندارد. در صدر اسلام مجالس بزرگ و انفاق‏های عظیمی انجام می‏شد و علی‏رغم این که دهان پر کن بود، نزد خدا ارزشی نداشت و هرگز آیه‏ای در گرامی داشت شان نازل نمی‏شد، ولی امام علی(ع) تکه نانی را با یتیمی و مسکینی و اسیری تقسیم می‏کنند و در عظمت آن آیه‏ای نازل می‏شود و مدال افتخار شیعه می‏گردد.[6] با توجه به مثال‏های ذکر شده و ده‏ها مثال دیگر؛ همه آنچه می‏پنداریم واقعیت ندارند. چون علم ما از عالم طبیعت و ماورای طبیعت محدود است و این خیال نادرست است که فکر کنیم ربا، رشوه و پارتی وسیله موفقیت می‏شوند!

 

نشانه‏دوم: آیا ممکن است گناه چاره‏ساز زندگی باشد! امام حسین(ع) فرموده‏اند: «هرکس بخواهد از راه گناه به هدفی برسد، دیرتر به خواسته‌اش می‌رسد و زودتر به آنچه می‌ترسد گرفتار می‌شود.»[7] پس خداوند متعال هیچ مزیتی را در دروغ، رشوه، پارتی، ربا و سایر گناهان قرار نمی‌دهد.

نشانه‏سوم: دین الهی غل و زنجیر نیست، قرآن و اهل بیت(ع) آمدند تا زنجیرها را باز کنند و رفاه و احساس مطلوبیت انسان‌ها را کامل کنند، این مسئله در آیه 157 سوره اعراف مطرح می‌شود و می‌دانیم قرآن، کلام خداست. به نظر شما در هندسه‏ای که قرآن برای ما ترسیم می‏فرماید؛ شخصی که دروغ می‏گوید، مرتکب رشوه، پارتی بازی (ضایع کردن حق دیگران) و سایر گناهان می‏شود چه جایگاهی دارد؟ آیا حتی در امور مادی و دنیوی به موفقیت می‏رسد؟

نشانه‏چهارم: خداوند نه تنها راه نجات را در گناه قرار نمی‏دهد، بلکه روزی کسانی که به احکام خدا پایبندند پربار می‏نماید: «و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آن‏ها نازل شده {= قرآن} برپا دارند، از آسمان و زمین روزی خواهند خورد...»[8] «و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می‏آوردند و تقوا پیشه می‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن‏ها می‏گشودیم؛ ولی (آن‏ها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمال‏شان مجازات کردیم.»[9]

«خداوند به زودی بعد از سختی‏ها آسانی قرار می‏دهد.»[10] «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند گناهانش را می‏بخشد.»[11] «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‏سازد.»[12] «هر کس تقوای الهی پیشه کند و شکیبایی و استقامت نماید (سرانجام پیروز می‏شود،) چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‏کند.»[13]

امام علی(ع): «بدانید که آنچه بدان مکلف شده اید، اندک است و ثوابش بسیار، اگر برای ستم و تجاوز که خدا از آن نهی فرمود،کیفری ترسناک هم نبود، باز پاداش خودداری، آن قدر بزرگ است که ترک آن‏ها را بهانه‏ای لازم نبود.» [14]

با توجه به دلایل ذکر شده، راه گناه‏آلود، راهکار حل مسایل ما در تنگناها نیست. هدف وسیله را توجیه نمی‏کند و ضرورت‏ها و اضطرارهای متعارف مردم، ضرورت ارتکاب گناه به شمار نمی‌آید.

تا کنون درباره اصل مهم صحبت کردیم ولی منظور ما این نیست که مومن در سختی‏ها رو به قبله دراز بکشد، یا جریمه 40 میلیونی را بپردازد و یا دختر خانم عجولانه حقیقت را بگوید و خواستگار خود را از دست بدهد. درباره راه حل شرعی تک‏تک مثال‏ها فکر کنید و برای این‏که به روزگار سختی نرسیم، تدبیر داشته باشیم. بی‏تدبیری در گذشته بسیاری از مردم زمینه‏ساز گرفتاری‏های بعدی است. حل مساله با خواست قلبی از خدا و مدیریت هیجان‏ها آسان می‏شود. در کارهای خیر با هم تعاون داشته باشیم. از ظرفیت عظیم همکاری غافل نباشیم و هنگامی که در سختی زندگی احساس بی‏پناهی و ناچاری می‏کنیم، تقوا و شم اقتصادی داشته باشیم. به خدا توکل کنیم. سعه صدر داشته باشیم و مشورت کنیم. هرگز با مطرح کردن کلمه «مجبورم!» با ارتکاب گناه چشم‏های خود را نبندیم. مهارت خود را در لحظات سرنوشت ساز بیشتر کنیم.

ما باید مهارت کافی برای تصمیم‏گیری صحیح را پیدا کنیم. به یاد داشته باشیم، دین تنها برای پاسخ دادن به فرشتگان نکیر و منکر نیست، برای زندگی بهتر و خوبی و خوشی بیشتر است. معصیت نه تنها گره‏گشایی ندارد بلکه مشکلات را بیشتر می‏کند و به جز آسیب‏های علمی؛ در تقدیر دنیای ما تنگنا می‏آورد و مسیر ما را خیلی دور می‏کند![15] ... امیدوارم که شادتر زندگی کنیم.

منابع:

 

 

[1] - حسن‏مصطفوی: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج9، صص22-27

[2] -  بر اساس آیه178 سوره آل عمران

[3] - سوره انفال، آیه28/ سوره توبه، آیه49/ سوره توبه، آیه16/ سوره عنکبوت، آیه2و3/ الکافی، ج4، ص198، امام علی(ع): «وَ لَکِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَخْتَبِرُ عَبِیدَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ وَ یَتَعَبَّدُهُمْ بِأَلْوَانِ الْمَجَاهِدِ وَ یَبْتَلِیهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ لِیَجْعَلَ ذَلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ وَ فِتْنَتِهِ کَمَا قَالَ الم. أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ‏»

[4] - نهج‏البلاغة، ص137، خطبه93، «إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ یَحُمْنَ حَوْمَ الرِّیَاحِ یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَدا»

[5] - سوره طلاق، آیه2

[6] - سوره انسان، آیه8

[7] - الکافی، ج2، ص373؛ «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یَحْذَرُ»

[8] - سوره مائده، آیه66

[9] - سوره اعراف، آیه96

[10] _سوره طلاق، آیه7

[11] - سوره طلاق، آیه5

[12] -سوره طلاق، آیه4

[13] - سوره یوسف، آیه90

[14] - الکافی، ج5، ص81، باب الإجمال فی الطلب، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ خَلَقَ مَعَهُمْ أَرْزَاقَهُمْ حَلَالًا طَیِّباً فَمَنْ تَنَاوَلَ شَیْئاً مِنْهَا حَرَاماً قُصَّ بِهِ مِنْ ذَلِکَ الْحَلَالِ»

[15] - گرفتاری که کمتر آن را می‏بینیم، ر.ک به: سوره آل‏عمران، آیه178

پایان مطالب

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اقتصاد قدرتمند Powerful economy

این سامانه با هدف تعامل، تضارب آرا و گفتمان سازی برای شناخت اقتصاد ایران و راه های بهبود آن در گام دوم انقلاب اسلامی و معرفی امکانات ملی شکل گرفته است. به امید تعاون بر خیر

طبقه بندی موضوعی