اقتصاد قدرتمند Powerful economy

بهبود اوضاع مالی مردم در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظار فرج

مشارکت مدنی، حقوقی و سرمایه گذاری

دوشنبه, ۸ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۳۵ ق.ظ

نکاتی درباره انواع مشارکت و سرمایه گذاری

در مشارکت، صاحب سرمایه (مثل بانک) با یک یا چند نفر شریک می شوند و با یکدیگر پروژه را انجام می دهند و در انتها هر چه از سود و زیان ماند، تقسیم می کنند. لازم است موضوع مشارکت و سهم هر کدام (سهم الشرکه) کاملاً مشخص باشد و بر خلاف مضاربه، سرمایه مشارکت می‌تواند غیر نقدی باشد و در کار غیر تجاری سرمایه‌گذاری شود.

در مشارکت، بانک به اندازه سرمایه به کار انداخته حق مدیریت و تصمیم سازی دارد و سه نوع مشارکت وجود دارد:

* مشارکت مدنی: مشتری قصد تهیه کالا و یا ملکی را دارد، اما امکان تامین وجه آن را ندارد، بانک با مشتری شریک شده و آن کالا و یا ملک را از دیگران خریده و بلافاصله سهم خود را به صورت نسیه یا فروش اقساطی به مشتری می فروشد.

* مشارکت حقوقی: گاهی اوقات بانک بخشی از سهام شرکت های موجود یا در حال تاسیس را خریده و موقع مناسب از طریق بورس به می فروشد و سود به دست می آورد.

* سرمایه گذاری مستقیم در طرح عمرانی و غیره: گاهی طرحی عظیمی توسط دولت (مثل مترو) و یا بخش خصوصی مطرح است. بانک می تواند مستقیما وارد طرح شده و منابع پروژه را تامین  کند و در پایان، سهم خود را به اقساط فروخته و یا مطالبات خود را از محل درآمد طرح با حساب سود مورد نظر دریافت  کند.

فروش لوازم خانگی در قالب فروش اقساطی و مشارکت چه تفاوت حقوقی دارد؟ لطفا تحلیل فرمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اقتصاد قدرتمند Powerful economy

این سامانه با هدف تعامل، تضارب آرا و گفتمان سازی برای شناخت اقتصاد ایران و راه های بهبود آن در گام دوم انقلاب اسلامی و معرفی امکانات ملی شکل گرفته است. به امید تعاون بر خیر

طبقه بندی موضوعی